www.techno-preventie.be
1001 tips over inbraakbeveiliging en inbraakpreventie

Informatieve website met technische tips en informatie ter voorkoming van diefstallen, inbraken,

overvallen, ramkraken, bedrijfsdiefstallen, bedrijfsfraude, oplichting en gelijkaardige vormen van criminaliteit.

ADVERTENTIE

De Modus Operandi bij winkeldiefstallen

Daderprofielen winkeldiefstallen

Professionele winkeldieven gebruiken gesofistikeerde trucks, werken in groep waarvan elke  deelnemer zijn bepaalde taak en verantwoordelijkheid heeft, gaan voor een specifieke dure buit of een bepaalde hoeveelheid. Ze proberen op te gaan in de omgeving.  Ze maken zelden gebruik van geweld, ook niet bij een betrapping.  Ze beschouwen dit vaak als een zeker beroepsrisico. De diefstallen worden gepleegd uit winstbejag, bijna nooit  voor eigen gebruik’.

 

Gelegenheidsdieven opereren meestal alleen, zien een oppurtiniteit en slaan toe. Omwille van hun “gebrek” aan ervaring zijn ze een stuk zenuwachtiger dan hun professionele collega’s, waardoor ze makkelijker herkenbaar zijn. Bij betrapping zijn ze meestal volledig van de kaart en kunnen dan wel eens onvoorspelbaar handelen. De buit is meestal kleiner in waarde : een fles sterke drank, levensmiddelen, een gsm, enz. en beperkt zich meestal tot één of enkele voorwerpen die meestal bedoelt zijn voor eigen gebruik of voor het kopen van verdovende middelen. .

 

Steelgedrag door jongeren

 Een bijzonder groep die winkeldiefstallen plegen, zijn minderjarigen. Hun motivatie ligt dikwijls in het vinden van een uitdaging of stoerdoenerij.  Doorsnee vertonen ze omwille van hun onervarenheid een onzeker en zenuwachtig gedrag, zodat een attente winkelier dit in feite gemakkelijk kan opmerken. Vaak zijn de jongeren in een groepje en kijkt de groep toe vanop een zekere afstand op de dader. Nieuw is dat dit gedrag wel eens gefilmd wordt om de opgenomen beelden als een trofee te kunnen gebruiken. Daders zijn vaak in de beginnende puberteit en willen zich positioneren binnen een groep. De daad op zichzelf is belangrijker dan de waarde van het gestolen goed.

 

Rondtrekkende dadergroepen
Rondtrekkende dadergroepen gebruiken vaak kinderen voor winkeldiefstallen. Bij betrapping geldt het standaard excuus dat ze de gestolen goederen ‘ongezien’ uit de rekken hebben genomen en wordt er een toneelstukje opgevoerd waar de ouders hun kinderen erg berispen om zo de winkelier er toe aan te zetten om geen gevolg te geven aan de diefstal.

 

Kleptomanie of steelzucht

Een andere speciale groep van mensen zijn kleptomanen, een psychische aandoening die gelukkig niet vaak voorkomt waarbij daders herhaaldelijk voorwerpen stelen. Bijzonder is dat deze daders in feite deze gestolen zaken niet nodig hebben voor persoonlijk gebruik.  Kleptomanen handelen niet met voorbedachtheid, maar uit een impuls, een onweerstaanbare drang om te stelen. Het geeft een adrenaline-boost  en zorgt voor de vrijgave van endorfinen wat de dader in een soort roes brengt.

Het gebruik van geprepareerde rooftassen

 Een rooftas is een boodschappentas die speciaal geprepareerd is om anti-diefstal-poortjes aan de uitgang van winkels te misleiden.  Met behulp van lood, metaal- of aluminiumfolie wordt een afscherming gecreëerd zodat de detectiepooorten de aangebrachte anti-diefstal-tags niet kunnen waarnemen.

 

Naast het gebruik van tassen, worden soms ook jassen of dozen op deze wijze geprepareerd.

 

Er bestaan anti-diefstal-poortjes die een grote hoeveelheid metaal kunnen detecteren.

 

In supermarkten en de reguliere handel zijn ook zogenoemde koeltassen verkrijgbaar, om aangekochte diepvriesproducten koel te bewaren. Deze zakken zijn ook bekleed met een isolerende aluminiumfolie. Winkeldetectives en kassapersoneel moeten dus ook uitkijken naar klanten die met dergelijke zakken de zaak betreden.

 

In Nederland hebben verschillende gemeentes en steden het loutere bezit van een geprepareerde rooftas strafbaar gemaakt, ook zonder dat er diefstal is vastgesteld.

 

 

Diefstal door eigen personeel

Jammer genoeg worden heel wat ondernemers jaarlijks geconfronteerd met diefstallen door eigen personeel of derden gekend door de onderneming. Niet alleen tast dit de werkgever-werknemer-relatie aan, maar dit kan ook een heel onaangename sfeer van wantrouwen binnen een onderneming teweegbrengen.

 

Op de eerste plaats wordt dan gedacht aan het wegnemen van geld uit de kassa. Maar er zijn nog heel wat andere werkwijzen die worden toegepast en schade berokkenen aan een onderneming of aan de klant:

  • het moedwillig en afgesproken niet inscannen of aanrekenen van gekochte goederen aan familie of kennissen.
  • het stelen van goederen via personeelsingangen bij het verlaten van de werkplek. Bij de meeste bedrijven staan er geen anti-diefstal-poortjes aan deze personeelsingang.
  • klanten bewust te veel aanrekenen of bewust verkeerd wisselgeld weergeven. Heel wat mensen blijken hun wisselgeld zo op zak te steken zonder het goed te controleren. Het kasverschil wordt ‘s avonds op zak gestoken,
  • verkopen zonder kasticket, het geld wordt op zak gestoken
  • deuren zoals nooduitgangen of ramen open laten staan na sluitingstijd zodat een handlanger de winkel kan betreden zonder inbraak. Juridisch gezien wordt deze werknemer dan ook medeplichtige.
  • het doorgeven van sleutels en toegangscodes. Dit kan maanden na een ontslag nog gebeuren als de betrokkene een sleutel heeft kunnen laten dupliceren of een sleutel heeft achter gehouden. Zorg dus voor een goed sleutelbeheer en bijbehorende veiligheidscilinders.
  • het toekennen van spaarpunten, spaarzegels en kortingen aan zichzelf in plaats van ten gunste van de klant die er recht op heeft..

 

We gaan hier op deze website geen tips geven over preventie tegen dit soort misdrijven teneinde mogelijke daders niet slimmer te maken dan nodig. Maatregelen tegen diefstal door eigen personeel zijn ook heel bedrijfsgebonden en kunnen niet samengevat worden in een eenvoudige oplossingenlijst. U kan als ondernemer steeds beroep doen op  erkende en vergunde privé-detectives om U bij te staan in deze delicate materie. Deze zijn goed opgeleid in het juridische aspect van private opsporing van deze misdrijven.

 

 

Veel voorkomende winkeldiefstal-methodes door klanten

 

  • wegnemen van geld uit de kassa op een onbewaakt moment of als een mededader de winkelier afleidt.
    Oplossing: beperkt het bedrag cash geld in de kassalade. Werk desnoods met een afroomkluisje onder de kassa, waar telkens via een afstortgleuf kan in afgestort worden als er een te groot bedrag in de kassa zit. (zie kluizen-pagina) Deze afroomkluis moet natuurlijk goed verankerd worden en ze kan voor optimale beveiliging  worden met een programmeerbaar tijdslot dat enkel toelaat om de kluis te openen na een verstreken tijd      of binnen bepaalde uren. Afficheer dan ook duidelijk dat u werkt met een kluis met een tijdslot.
  • artikelen verstoppen in een ander artikel of in de verpakkingen van een ander artikel.
    bijvoorbeeld : een sporttas kopen, maar in de sporttas zit nog een sweater weggestopt. Aan de kassa betaalt men enkel de sporttas. Een andere veel gebruikte truc is het verbergen van goederen in een draagtas van een andere winkel. Winkeliers vinden kijken in een tas van de concurrentie in de praktijk lastig omdat ze vrezen dat de klant dit als een soort nieuwsgierigheid of schending van de privacy gaat ervaren.
    Oplossing: aan de kassa steeds producten die open kunnen, ook werkelijk ter controle openen
  • het verwisselen van prijsetiketten, zodat de aankoop goedkoper wordt.
    Oplossing : werk met voorgeperforeerde prijsetiketten die scheuren als je ze van een verpakking wil afhalen
  • een klassieke truk bij kledingszaken is het over elkaar aantrekken van verschillende kledingstukken in een paskamer en alzo de winkel te verlaten.
    Dit wordt voornamelijk toegepast in de drukke koopjesperiodes.
    Oplossing : werk met een nummersysteem aan je pashokjes. Als iemand drie stuks meeneemt in de pashokjes, dan krijgt hij een bordje met het nummer 3.  Werk op verschillende dagen met verschillende kleuren bordjes.
  • vermijdt verloren hoeken in het winkelpand.
    Oplossing : plaats op kritische plaatsen of op plaatsen waar duur materiaal geëtaleerd staat, veiligheidsspiegels die goed zichtbaar zijn vanaf de kassa.
  • georganiseerde rondtrekkende daderbendes maken vaak gebruik van minderjarigen om voorwerpen te stelen
    Vaak worden kinderen minder in het oog gehouden door winkelpersoneel, want de volle aandacht gaat naar de volwassen potentiële klant.

 

 

 

 

ADVERTENTIE

Slotenmaker PONNET voor GENT, WETTEREN, AALST en LOKEREN

Alle informatie die via deze site wordt verstrekt, is louter informatief bedoeld. Raadpleeg steeds indien nodig een vakman!

Disclaimer  -  Gesponsord door www.security-tools.be & www.veiligheidscilinders.be & www.wurster.be
Webshop kluizen en brandkasten - www.st-raambeveiliging.be - DOM-sleutelduplicatie - Wurster-online.be - Uw-lokale-slotenmaker.be

Vergeet ook niet dat U als particulier steeds gratis beroep kan doen op een preventie-adviseur van uw lokale politie. Deze opgeleide preventie-adviseurs zijn niet verbonden aan een commercieel bedrijf en kunnen U onafhankelijk en objectief informeren betreffende de aandachtspunten betreffende uw specifieke situatie.

www.techno-preventie.be

1001 tips over inbraakbeveiliging en inbraakpreventie

Email
Veiligheidscilinders DOM Diamant - Twinstar- Saturn - 6SR - Sigma
Slotenmaker PONNET voor GENT, WETTEREN, AALST en LOKEREN
Veiligheidsslot tegen afbreken

Alle informatie die via deze site wordt verstrekt, is louter informatief bedoeld. Raadpleeg steeds indien nodig een vakman!

Disclaimer  -  Gesponsord door www.security-tools.be & www.veiligheidscilinders.be & www.wurster.be
Webshop kluizen en brandkasten - www.st-raambeveiliging.be - DOM-sleutelduplicatie - Wurster-online.be - Uw-lokale-slotenmaker.be

Vergeet ook niet dat U als particulier steeds gratis beroep kan doen op een preventie-adviseur van uw lokale politie. Deze opgeleide preventie-adviseurs zijn niet verbonden aan een commercieel bedrijf en kunnen U onafhankelijk en objectief informeren betreffende de aandachtspunten betreffende uw specifieke situatie.